Wernisaż instalacji rzeźbiarskiej „Melancholia” Tomasza Akusza.

12 lipca w południe w parku przed KOK na Prowencie pojawili się liczni goście w tym Burmistrz Miasta i Gminy Kórnik Sebastian Wlazły, dyrektor Kórnickiego Centrum Sportu i Rekreacji Oaza Wojciech

Kiełbasiewicz i jego współpracownice, goście z Poznania oraz uczestnicy warsztatów a także pracownicy i współpracownicy KOK. Powodem spotkania był wernisaż najnowszej instalacji rzeźbiarskiej Tomasza Akusza „Melancholia”. 

Tu na kórnickim Prowencie, w miejscu, gdzie przez rok stała instalacja Tomka Akusza „Kantorowi” powstało nowe dzieło. Pandemia koronawirusa nieco zelżała, więc przyszedł czas na zmianę, ucieczkę od strachu, rozpaczy, beznadziei. Poczuliśmy coś nowego, przezwyciężającego tamte stany, chociaż nie do końca. Poczuliśmy melancholię. 

Melancholię wg Malczewskiego, wg Akusza, wg Animuckiego. 

Inspiracja obrazem Jacka Malczewskiego powstałym ponad 120 lat temu niesie pewne tropy interpretacyjne. Artysta i jego dzieło. Dzieło pełne alegorycznych postaci zaczerpniętych z dzieł innych mistrzów słowa, obrazu, historii. Artysta zmuszony do ciągłego przywoływania kontekstów historycznych i uwikłany w ciągłe ich rozpamiętywanie. A jednocześnie artysta próbujący poprzez swoje działo wyzwolić się z tego bagażu w imię twórczej wolności. 

Pomimo upływu wieku, problem wolności twórczej artysty a powinności wobec ojczyzny i narodu, zdaje się ciągle aktualny. 

Patrząc na instalację Tomka Akusza możemy stwierdzić, że artysta świadomy tamtych kontekstów poszedł własną drogą. Postaci są anonimowe i poprzez tę anonimowość podobne. Łączą je kolor, obandażowane twarze, korpusy, kończyny tworzące kaleką masę. Ludzką masę. Ta ludzka masa tworzy krąg zwisających głową w dół, spadających z krzeseł, leżących, próbujących się podnieść. Jednocześnie z tej masy wyodrębniają się poszczególne postaci. Jedna z nich siedzi powyżej i patrzy w górę, w niebo. Ręką zasłania czoło. Coś ją oślepia? 

Coś ją unosi? Coś zatrzymuje? 

Niby siedzi na szczycie, ale czy na zawsze? Czy może wznieść się wyżej? Czy spadnie? 

Pod nią inna postać patrzy na postać zwisającą głową dół. Skąd przyszła? Z dołu czy z góry? 

O czym myśli? Co z nią się stanie? 

A te pozostałe, co z nimi? Czy ta masa, ci poszczególni ludzie spadają? 

A może dążą od dołu do góry, próbując podnieść się i wdrapać na kolejne poziomy cokołów? 

Co stanie się wtedy z siedzącą najwyżej postacią? Spadnie i zastąpią ją inne? 

I tak bez końca. Krąg zagarnia postaci wynosząc i strącając, strącając i wynosząc. 

Tylko wieszak zdaje się nie poddawać. Stoi prosty, ze zwisającą koszulą. 

Czy to tu ukryła się melancholia? 

A my - widzowie - co czujemy? 

Melancholię?

 

„Sztuka na Prowencie – edycja 2021r.”

Instalacja „Melancholia” Tomasza Akusza, powstała w lipcu 2021 r.

w trakcie Letnich warsztatów artystycznych „Kury z Kórnika” 

przy współpracy Jarosława Janasa. 

Pomogli także uczestnicy warsztatów. 

Opracowanie literackie Sławomir Animucki. 

Do powstania instalacji wykorzystano materiały z recyklingu.

osoby stojące przy rzeźbie
wernisaż 1
osoby stojące przy rzeźbie
osoby stojące przy rzeźbie
wernisaż 2
osoby stojące przy rzeźbie
osoby stojące przy rzeźbie
wernisaż3
osoby stojące przy rzeźbie
dzieci z warsztatów stojące przy rzeźbie
wernisaż 4
dzieci z warsztatów stojące przy rzeźbie